Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

  1. Laatst bijgewerkt op

Conform het Belgische Wetboek Internationaal Privaatrecht, dient het aanvraagformulier voor een identiteitskaart voor minderjarigen (<18 jaar) door de vader ondertekend te zijn (ideaal door beide ouders) of door de ouder die de voogdij heeft als het gaat over gescheiden ouders.

Gelieve voor de aanvraag een recente pasfoto mee te brengen met witte achtergrond.

! Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering sinds midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten.

Sinds 21 juni 2021 moet u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID, als uw kind 6 jaar of ouder is, in persoon en op afspraak naar het beroepsconsulaat komen (het kind moet vergezeld zijn van een van de ouders).

De Belgische Ambassade ontvangt enkel bezoekers op afspraak. Een dergelijke afspraak kan online aangevraagd worden via de website

Formulieren


Aanvraagformulier Kids-ID <6 jaar (PDF, 201.99 KB)
→ Voor < 6 jaar kan de aanvraag per post/koerier verstuurd worden met pasfoto en bewijs betaling

Aanvraagformulier Kids-ID tussen 6 en 12 jaar (PDF, 130.14 KB)
→ Persoonlijk langskomen is vereist, pasfoto meenemen en betaling aan loket per kredietkaart

Aanvraagformulier ID-kaart boven 12 jaar (PDF, 100.68 KB)
→ Persoonlijk langskomen is vereist, pasfoto meenemen en betaling aan loket met kredietkaart

Formulier aangifte verlies/diefstal ID-kaart (PDF, 99.74 KB)
→ Persoonlijk langskomen is vereist, pasfoto meenemen en betaling aan loket met kredietkaart


Waar een ID-kaart aanvragen?


Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister kunnen een identiteitskaart aanvragen:

  • in hun huidige consulaire post van inschrijving
  • in een andere consulaire post (biometrie afnemen) maar de kaart dient op de post van inschrijving afgehaald te worden
  • in de Belgische gemeente waar ze laatst ingeschreven waren
  • hun Belgische gemeente van geboorte als ze niet in België gewoond hebben maar er wel geboren zijn
  • een Belgische gemeente naar keuze als ze nooit in België hebben gewoond en er ook niet geboren zijn.


Wanneer in persoon langskomen voor de aanvraag van een ID-kaart?


1. ouder dan 6 jaar:
de persoon moet langskomen en een afspraak dient gemaakt te worden via het online afsprakensysteem

2. jonger dan 6 jaar:
de aanvraag mag per post of koerier opgestuurd worden.

Wij aanvaarden geen aanvragen voor identiteitskaarten die per e-mail opgestuurd worden.


Duurtijd aanvraag ID-kaart


De procedure voor de aanvraag van een identiteitskaart neemt ongeveer 6 weken in beslag. U krijgt een mail om u te informeren als de kaart is toegekomen op de Ambassade.


Documenten aanvraag ID-kaart

  • het aanvraagformulier: naar behoren ingevuld en ondertekend
  • 1 paspoortfoto: die voldoet aan volgende normen:
     
    • formaat 45 x 35 mm
    • eenvormige achtergrond en lichte kleur
    • gezicht met neutrale uitdrukking en gesloten mond
    • gezicht moet recht in de camera kijken (een schuine houding wordt niet aanvaard)
    • originele pasfoto van de fotograaf (niet zelf gedrukt)
    • gelieve de foto nog niet kleven op het formulier. U kan de foto met een paperclips vasthangen


Betalingsmogelijkheden aanvraag ID-kaart


1. Overschrijving


Op de rekening van de Ambassade bij om het even welk FAB filiaal.  

Voornamelijk voor dossiers voor personen onder 6 jaar (deze mogen per post/koerier opgestuurd worden). U voegt bij het ingevulde aanvraagformulier en pasfoto ook een kopie van het bewijs van betaling toe.


2. Bankinformatie

Bankinformation

FAB UAE

Branch

MAIN BRANCH

Adres

UAE, Abu Dhabi, One NBAD Tower,

Sheikh Khalifa Street

Account Name

EMBASSY OF THE KINGDOM OF BELGIUM

Account Number

1411003539790034

IBAN

AE390351411003539790034

SWIFT

NBADAEAAXXX

Account Currency

AED


3. Kredietkaart


Rechtstreeks aan het loket voor personen boven 6 jaar die naar het loket moeten komen


Procedure zodra de ID-kaart is aangekomen op de Ambassade


U zal een e-mail krijgen met de procedure die u dient te volgen voor de activatie van uw identiteitskaart.

!!! In tegenstelling tot de vermelding op het formulier wensen wij u er attent op te maken dat wegens veiligheidsredenen, identiteitskaarten die klaar zijn niet door de post zelf zullen opgestuurd worden. Wij rekenen op uw begrip om dan een koerierdienst te regelen of beter nog zelf langs te komen voor de activatie van de kaart.

Indien u een koerierdienst stuurt, kan de kaart nadien nog geactiveerd worden:

  • ofwel in de Ambassade
  • ofwel in de laatste gemeente inschrijving België voor vertrek naar het buitenland.


Belgen in Oman


Men dient zich tot de Ambassade van Riyadh te richten


Verlies PUK- en PIN-code


Indien u de codes van uw identiteitskaart verloren bent, kan u steeds nieuwe aanvragen via de onderstaande link. Deze codes komen toe op de post waar u ingeschreven bent op het moment van de aanvraag:

Voor nieuwe identiteitskaarten afgegeven na 11 oktober 2021, kan een nieuwe PIN/PUK-code aangevraagd worden op de Ambassade. Daartoe neemt u een afspraak via onze website en brengt u alsook uw identiteitskaart mee.


Meer info over ID-kaarten


Deze vindt u op de website van Buitenlandse Zaken


Nuttige info