Consulaire inschrijving

Informatie over uw inschrijving bij een Belgisch beroepsconsulaat.

  1. Laatst bijgewerkt op

Indien u in de VAE woont, is het aangeraden om u in te schrijven in het consulair bevolkingsregister van de Belgische Ambassade.

De administratieve bijstand, zoals uitreiking van paspoorten, eID, Kids-ID, consulaire attesten, enzovoort, wordt enkel verleend aan de Belgen ingeschreven in het consulair bevolkingsregister.

Er zijn twee manieren om u in te schrijven, online of via mail. Het is niet mogelijk om een afspraak te maken voor een inschrijving.

Online inschrijving met een actieve e-ID


Schrijf u online in de consulaire bevolkingsregisters in via de website eConsul. U heeft toegang tot deze website als u:

  • Belg bent;
  • niet (meer) ingeschreven bent in een Belgische gemeente, want u heeft uw vertrek naar het buitenland aan deze gemeente gemeld;
  • beschikt over een geldige en geactiveerde Belgische e-ID;
  • uw PIN-code kent en in het bezit bent van een kaartlezer.
     

Inschrijving via e-mail door het opsturen van documenten aan de ambassade


Indien u niet over een actieve e-ID beschikt, kan u zich inschrijven door een mail te sturen naar de ambassade (abudhabi@diplobel.fed.be). Gelieve ALLE volgende documenten op te sturen in pdf-formaat:

  • Indien u vanuit België verhuisd bent, het "Model 8" (bewijs van afvoering dat uw gemeente u kan afleveren);
  • het inschrijvingsformulier voor een meerderjarig persoon, minderjarig persoon, of een vreemd gezinslid van een ingeschreven Belg;
  • het inschrijvingsformulier voor de verkiezingen in het buitenland (eventueel vergezeld van een volmachtformulier);
  • een kopie van uw paspoort;
  • een kopie van uw elektronische identiteitskaart;
  • een kopie van uw verblijfsvergunning (KITAS/KITAP);
  • bewijs van uw adres (bijvoorbeeld: huurcontract, brief van lokale autoriteit).
     

Uw inschrijving kan pas afgerond worden, wanneer de ambassade alle bovenstaande documenten ontvangen heeft.